Summering av Build 2015 - Summering av Build 2015

Summering av Build 2015

Robin Månsson 13. maj 2015

Efter två veckor i USA är jag nu tillbaka på kontoret. Resan har varit fantastisk på alla sätt, med både mycket arbete och häftiga upplevelser och nya intryck.

Söndagen den 19:e april avgick planet från Arlanda. Efter endast en timmes mellanlandning i Chicago flög jag vidare mot Los Angeles där jag landade ca kl. 03.00 (svensk tid).

clip_image001
Här flyger vi över Grand Canyon.

Den första veckan spenderade jag hemma hos Johan i Los Angeles. Jag fick även låna kontorsplats på NetRelations kontor i El Segundo, Los Angeles.

clip_image002
Utanför NetRelations Inc.

Att arbeta via fjärr från ett annat land satte vår struktur på prov, och vi har redan börjat göra förändringar för att underlätta sådant arbete. Bland annat har vi påbörjat en flytt av all vår källkods- och versionshantering till molnet. Men i övrigt fungerade allt väldigt bra.

Jag påbörjade min arbetsdag ungefär samtidigt som medarbetarna hemma i Sverige gick för dagen. Så jag började varje arbetsdag med att gå igenom uppgifter som samlats upp under tiden som jag sov.

Utöver de vardagliga uppgifterna och projekten så har Johan och jag spenderat mycket tid på att diskutera kod och teknik.

clip_image003
Min temporära kontorsplats

Under kvällarna och helgen passade vi på att uppleva staden och stranden. Vi har bland annat gått på inspelningen av Jimmy Kimmel, besökt Hollywood Boulevard, Griffith Obervatory, Venice Beach, samt spenderat en helg i Hermosa Beach.

clip_image004
Venice Beach Boardwalk

På tisdagmorgonen den 28:e april flög Johan och jag upp till San Francisco. På planet hamnade vi bredvid en svensk som bott i Los Angeles i över 20 år. Vi hade ett trevlig samtal om allt från amerikansk affärskultur till Astrid Lindsgrens Värld under resan och han erbjöd oss skjuts från flygplatsen in till stan. Man inser att världen är ganska liten.

clip_image005

Väl framme i San Francisco checkade vi in på hotellet som låg på promenadavstånd till Moscone Center där Microsoft Build hölls. Därefter checkade vi in på konferensen och gick vidare till Microsoft Sveriges meetup. Där minglade vi och drack öl med ca 100-talet svenska utvecklare som var på plats.

clip_image006

Sent på kvällen, när festligheterna var slut, så träffade vi min bror och hans fru som är ute på jorden runt-resa. De hade precis anlänt i San Francisco, och det var jättekul att träffas efter de ca 7 månaderna som de varit på resande fot.

clip_image007
Jag och min bror Marcus.

Onsdagsmorgonen startade konferensen med en Keynote med Satya Nadella (Microsoft CEO) och flera av toppcheferna från Microsofts olika affärsområden.

clip_image008
Satya Nadella öppnar årets Build-konferens.

clip_image009
Joe Belfiore pratar Windows 10

Toppnyheterna var Windows 10, Visual Studio 2015, Azure (Microsoft Cloud), HoloLens (Microsofts "glasögon" som visar holografiska objekt). Årets konferens var verkligen fullspäckad med spännande nyheter.

Microsoft presenterade ett par banbrytande nyheter som förhoppningsvis kommer att underlätta för apputvecklare. Nämligen en möjlighet att konvertera Android och iOS-appar till Windows-appar på ett överraskande smidigt sätt.

Microsoft överraskade oss även med att ge bort varsin laptop med pekskärm. En fantastisk gåva som lämnades vidare till Marcus på säljavdelningen.

Årets konferens var även fullspäckad med utvecklare. Det pratades om att det var en bra bit över 5 000 personer på plats, och det märktes på alla köer som inte alls var lika långa förra året.

clip_image010

Första våningen var överfylld med människor, och andra våningen som vi är på väg upp till var i princip fylld också.

Efter keynoten så satte konferensens alla sessioner igång. Årets konferens innehöll hundratals sessioner som man fick välja mellan. Varje timma startade 10 nya sessioner, varav 2 st. var premiumsessioner som tog emot flest deltagare.

Johan och jag satsade på de sessioner som vi ansåg gagnade våra verksamheter bäst. Vår fokus låg på:

• Nya Visual Studio 2015
  • ASP.NET
  • Nya webbutvecklingstekniker
  • GIT (källkods- och versionshantering)
  • Databaser

Utöver det fanns sessioner som fokuserade på utveckling mot HoloLens, Xbox, appar och mycket annat. Men eftersom de inte ingår i vår ordinarie verksamhet så hoppade vi över dem.

På torsdagskvällen bjöds all deltagare in till fest på ett närliggande biografkomplex där vi fick se filmen Avengers 2 på Imax 3D. Innan filmen fick vi plocka med oss mat, läsk, öl och vin. Och efter filmen gick vi vidare till en stor pub/restaurang där vi fick tävla på Xbox och fortsätta äta och dricka.

På fredagen fortsatte sessionerna och nu fick Johan möjligheten att prova HoloLens. Jag missade min chans till förmån för en intressant session om Visual Studio och .NET. Därefter var årets konferens slut.

Fredagskvällen spenderade vi tillsammans med min bror och hans fru. Och kl. 04.00 ringde väckarklockan, och det var dags att ta flyget hem till Sverige. Resan hem tog ca 27 timmar, och jetlaggen satt i ett par dagar.

Summering

Resan har varit fantastisk. Att umgås och bolla teknik och utveckling med Johan i 15 dygn och att jobba från, samt uppleva, Los Angeles under en längre tid har varit en lärorik upplevelse.

Build-konferensen var spektakulär och väldigt spännande. Vi har fått lära oss mycket nytt och man blir extra taggad efter en resa/konferens av den här kalibern. Förra året var jag själv på konferensen vilket var en nackdel då man inte hade någon att diskutera alla intryck med.

Redan nu har vi börjat dra nytta av många av de saker som vi fick lära oss mer om under Build.

Kategori: Mindbite AB

Permalink | Kommentarer (0)