Helenas Blogg - Mindbite AB

Lansering av IntraRäddningstjänst

Helena Törnkvist 21. april 2017

IntraRäddningstjänst

Mindbite AB är delägare i ett företag som heter Lotsutbildning AB där man till stor del jobbar med Räddningstjänsten. Lotsutbildning har en produkt som heter IntraRäddningstjänst, som är ett webbaserat system som hjälper räddningstjänster att samordna och kommunicera med personalen på stationerna. Genom en Facebook-liknande yta kan medarbetarna dela nyheter, kalenderposter och dokument och därefter sparas allt ner så att man kan se vem som har läst och laddat ner vad. Det finns också möjlighet att skapa upp egna kunskapsprov för att testa personalens kunskaper inom specifika områden.

IntraRäddningstjänst är framtaget i nära samarbete med räddningstjänsterna i Kalmar län och i november 2014 lanserades det färdiga webbsystemet. Idag använder alla räddningstjänster i Kalmar län och Räddningstjänsten Östra Götaland IntraRäddningstjänst och i dagsläget har systemet över 1000 användare.

I slutet av mars lanserade vi IntraRäddningstjänst 2.0. Det är den största uppdateringen sedan starten. Den nya uppdateringen innehåller stora förändringar och förbättringar som vi har tagit fram med hjälp och synpunkter från en utsedd referensgruppen. Några av uppdateringarna är:

Nytt gränssnitt

I takt med att systemet har blivit större har vi behövt uppdatera designen och gränssnittet för att få in nya delar och göra användarvänligheten ännu bättre för alla användare.

Inventarier, protokoll och avvikelser

För att stationerna enklare ska hålla koll på sina inventarier och de kontroller som behöver göras, kan nu varje station lägga upp sina objekt i ett objektregister samt koppla protokoll till varje objekt. Protokollen genereras ut automatiskt med en önskad intervall och utförs sedan direkt i systemet där det sparas. Finns det avvikelser på protokollet rapporteras det till protokollets avvikelseansvarig. På så vis får stationerna full kontroll på objekten och att eventuella avvikelser blir åtgärdade.

Teams

Teams är en ny plattform för kommunikation mellan användare i IntraRäddningstjänst. I teamet kan deltagarna diskutera, ladda upp dokument samt hantera och se medlemmar (kontaktuppgifter) i ett liknande Messenger-flöde. Detta öppnar upp för samarbeten och kommunikation i olika grupper utanför stationerna.

Kategori: SiteFactory | Lansering

Permalink | Kommentarer (0)

Ny Webbplats till Westervik 24/7

Helena Törnkvist 16. februari 2017

Nyligen lanserade vi en ny webbplats till Westervik 24/7 AB som arrangerar en mässa för brand- och räddningsutrustning i Västervik i samverkan med Föreningen Sveriges Brandbefäl i Kalmar län.

Förra året arrangerades mässan för första gången och blev en lyckad tillställning. Med tanke på det stora deltagartrycket ville man i år ta ett större grepp kring administrationen och nå ut med information om mässan på ett bättre sätt. Vi på Mindbite fick förtroendet att bygga en ny webbplats till dem där de kan informera både utställare och besökare om mässan och framförallt få en plats där utställarna enkelt kan anmäla sig. 

Anmälan av utställare görs genom ett anmälningsformulär där kontaktuppgifter, önskemål av monter och eventuella tillval fylls i. I anmälningsformuläret har vi använt oss av några nya metoder för att öka användarvänligheten i just ifyllnad av formulär. Det innebär bland annat små ikoner och exempelvis att ett fält som är obligatoriskt att fyllas i, visas rött direkt om det inte är ifyllt. Detta är teknik som vi kommer att använda oss av även framöver i liknande projekt. 

All information vid en anmälan sparas automatiskt ned i SiteFactory så att alla administratörer kommer åt och kan redigera anmälningarna. Ifrån den informationen genererar vi också ut en rapport med kontaktinformation till alla utställare.

Ni kan se den nya webbplatsen här!

Anmälningsformulär, responsivt

Permalink | Kommentarer (0)

Mindbite utökar!

Helena Törnkvist 23. januari 2017

2016 var ett fartfyllt år för oss på Mindbite med många spännande projekt - bland annat den största ordern genom tiderna. Under årets gång har vi märkt av en större efterfrågan av våra produkter och har framförallt sett ett utökat intresse för system och mer avancerad programmering hos våra kunder. Detta är såklart jätteroligt och det innebär att vi behöver utöka bemanningen på utvecklingsavdelningen för att täcka upp behoven.

Vi är därför glada över att starta det nya året med en ny medarbetar hos oss - Robin Carlsson. De flesta av er känner säkert igen Robin eller "RC" sedan tidigare. Robin har nämligen jobbat hos oss på Mindbite de senast två somrarna, för att täcka upp under semesterperioden när han har haft ledigt från skolan.

Nu har han precis avslutat sina studier som Innovativ programmerare på Linköpings universitet och jobbar sedan en vecka tillbaka här hos oss. Robin kommer att jobba med programmering/utveckling tillsammans med Robin Månsson och Mathias Thurgren. Eftersom han sedan tidigare är insatt och har erfarenhet att jobba med oss - är han redan i full gång med egna projekt.

Vi hälsar RC välkommen till Mindbite!

Kategori: Mindbite AB

Permalink | Kommentarer (0)

Senaste lanseringen - Ny sökfunktion för referenser

Helena Törnkvist 14. december 2016

Under hösten har vi jobbat med en ny uppdatering till Leiabs webbplats och i slutet av november var den klar för lansering. Den nya uppdateringen innebär dels småändringar för att fräscha upp designen men vi har även gjort en större uppdatering då vi har byggt om deras befintliga referenssök.

Leiab är en fönstertillverkare som har tillverkat och sålt fönster under många år och har därmed ett stort antal referenser som har köpt deras olika modeller. 

Referenserna har man även tidigare visat på hemsidan, där besökaren har haft chans att söka fram modellen via ort eller på modellnamn. För att göra sökfunktionen ännu bättre och lättare att hitta en passande referens som inspirerar, har vi utvecklat och byggt om den efter Leiabs önskemål.

Den nya söken innebär dels uppdatering i funktion där vi har lagt till nya flera nya fält i urvalet. Dessutom har vi byggt om och designat om den för att anpassa den till de urval som nu kan göras.

När besökaren kommer in på referenssidan visas alla referenser med GPS-koordinater från start, vilket i dagsläget är cirka 2700 referenser med tillhörande bilder och information som ska läsas in. Det finns möjlighet att visa dem både på karta och i en listvisning. Besökaren får också chans att filtrera fram sitt resultat med hjälp av ett flertal val. Det finns dels fritextrutor för plats och benämning, plats/län i rullista och modell och typ går att klicka i en eller flera val. Det går också att med hjälp av slider ställa in intervallen på antalet år och antalet referenser. Vill man bara visa referenser som har bilder går det också bra.

För att optimera lösningen har vi också anpassat den med tekniska lösningar som ska göra användandet av söken ännu bättre. Exempelvis att man vid klick på ”sök” automatiskt åker ner på sidan där resultatet visas. Har jag fyllt i ett antal filtreringar och går till en annan sida för att sen gå tillbaka till leiab.se och referenssöken – finns mina urval fortfarande kvar.

Gå in här för att själv testa referenssöken!

Kategori: SiteFactory | Lansering | Teknik

Permalink | Kommentarer (0)

Ny webbplats i open source-verktyg

Helena Törnkvist 26. augusti 2016

En av våra senaste lanseringar är en ny webbplats åt Carcus AB. Till skillnad från de flesta andra av våra webbplatser valde vi att bygga denna i open source-verktyget Umbraco. Tidigare har vi enbart jobbat med vårt eget CMS SiteFactory men för att erbjuda kunden ett alternativ har vi valt att använda oss av Umbraco där det har passat bättre. Sedan tidigt i vintras har hela utvecklarstyrkan utvärderat Umbraco för att testa och lära oss ny teknik och se vad andra verktyg har att erbjuda. 

Webbplatsen är byggd med en modern design där bilderna får ligga i stort fokus. Dessutom har vi såklart byggt sidan med en responsiv design. Vi har också hjälpt kunden med logotyp samt att ta fram bild- och textmaterial till den nya webbplatsen. 

Här hittar ni den nya webbplatsen!

Kategori: Mindbite AB | Lansering

Permalink | Kommentarer (0)

Nu är vi tillbaka!

Helena Törnkvist 8. augusti 2016

Efter några veckors semester är de flesta av oss nu tillbaka på kontoret igen -utvilade och laddade inför hösten! 

Ni kan nu nå oss som vanligt på telefon eller mail. Här hittar ni våra kontaktuppgifter.

 

Kategori: Mindbite AB

Permalink | Kommentarer (0)

Sommaröppettider

Helena Törnkvist 4. juli 2016

Nu börjar det närma sig semestertider och vi vill därför passa på att informera er om våra öppettider under sommaren. Tack vare vår sommarjobbare Robin Carlsson kommer vi även detta år kunna ha kontoret öppet under hela sommaren men med en lägre bemanning än vanligt. Detta gäller framförallt under vecka 29-31 då vi andra går på semester.

Som vanligt kan ni kontakta oss gällande supportärenden eller andra frågor. Enklast når ni oss via info@mindbite.se eller växelnumret 0492-758 40.

Trevlig sommar önskar vi på Mindbite! 

Kategori: Mindbite AB

Permalink | Kommentarer (0)

Ny webbplats åt Jägarnas Riksförbund

Helena Törnkvist 27. juni 2016

I mitten av 2015 startades ännu ett nytt projekt tillsammans med Jägarnas Riksförbund, som har varit kund hos oss på Mindbite sedan 2012. Det nya projektet som vi lanserade i slutet av 2015 innebar en ny webbplats, jagarnasriksforbund.se med uppdelning av tre olika nivåer - nationell nivå, distriktsnivå/gruppnivå och avdelningsnivå.

- Syftet med vår nya webbplats var framförallt att få en mer användarvänlig webbplattform, både för våra besökare och för administratörer. Vi behövde uppdatera oss till en responsiv design och förenkla administratörsgränssnittet, säger Diana Westöö, Marknadskoordinator på Jägarnas Riksförbund.

Webbplatsen byggde vi i SiteFactory CMS 6 som har ett uppbyggt och flexibelt behörighetssystem vilket möjliggör att olika grupper och personer kan vara inne och redigera valda delar i de tre olika nivåerna samtidigt. Jägarnas Riksförbund är dessutom redan van vid att jobba med systemet.

Vi utgick från grundplattformen i SiteFactory och utöver det byggde vi upp de specifika moduler och sidtyper som behövs för att fylla behovet på funktioner. Bland annat byggde vi upp en kampanjmodul, dokumentmodul och nyhetsmodul. Innehållet på modulerna går att anpassa till att olika delar visas på de tre olika nivåerna. På ett enkelt sätt hanteras och uppdateras de olika modulerna beroende på behörighetsnivå och det går att ge varje nivå en unik webbplats. Utöver de egna nyheterna som anpassas i nyhetsmodulen byggde vi en funktion som direkt läser in de senaste nyheterna från jaktojagare.se. Inläsningen sker utan någon Iframe vilket är positivt ur ett sökmotorsperspektiv då sidorna hamnar högre upp i en sökmotor.

Vi har även tagit till oss Jägarnas Riksförbunds sätt att jobba med ett smart återanvändningssystem på de olika nivåerna och byggt in den funktionen i modulerna. En artikel som är skriven på distriktsnivå går på ett enkelt sätt att dela vidare till exempelvis nationell nivå.

För att besökaren ska få möjlighet att ta del av de nyheter och evenemangen som berör just dem tog vi fram en uppdelning av de olika distrikten i Sverige. Varje distrikt får en egen sida på webbplatsen, där den senaste publicerade nyheten, senaste dokumentet samt närmast kommande evenemang visas.

- Det är oerhört enkelt att jobba med webbplatsen, vilket gör det roligare att arbeta med den. Det nya gränssnittet med anpassade funktioner är också tidsbesparande. Vi är väldigt nöjda över att ha haft möjlighet att göra så många anpassningar efter våra behov, säger Diana.

I dagsläget har Jägarnas Riksförbund 38 000 medlemmar. Alla medlemmar ska ha tillgång till ett medlemskort och för att lösa detta på ett enkelt vis skapade vi upp en webbapp med medlemskort som är anpassat för mobila enheter men fungerar även på desktop. Regelbundet sker sedan import från Jägarnas Riksförbunds CRM med en Excel/CSV-fil som innehåller alla medlemmar och deras uppgifter. I appen ser medlemmen sina egna uppgifter och kan själva göra ändringar som sparas direkt i webbappen. Genom webbplatsen och dess webbshop går det själv att upprätta ett nytt medlemskap och på detta sätt blir medlemskapet giltigt omgående.

Vi på Mindbite är stolta över att ha fått uppdraget att lansera ytterligare än webbplats åt Jägarnas Riksförbund. Vi hoppas på att samarbetet inte slutar här utan att vi framöver får fortsätta att hjälpa dem med nya projekt.

Håll ögonen öppna för nya, spännande lanseringar! 

Kategori: SiteFactory | Lansering

Permalink | Kommentarer (0)

Rykande färsk!

Helena Törnkvist 23. juni 2016

Vi är glada över att denna vecka lansera en uppdaterad version av Mercatus webbplats. Målet med den nya webbplatsen var att behålla den gamla sidans funktioner och innehåll och utifrån det ta fram en helt ny design med samma grafiska profil men med en modernare och fräschare utformning.

Designen spelar stor roll på en webbplats och kräver många finslipningar för att få alla detaljer rätt. Vi började därför med att ta fram ett designförslag som har bollats mellan oss och Mercatus för att få det att stämma överens med deras grafiska profil och önskemål. Tillslut fick vi fram ett förslag där allt kändes bra och därefter började vi jobba med den nya sidan.

I den nya designen var en av de stora förbättringarna uppdateringen till en responsiv design. Det innebär att sidans innehåll automatiskt anpassar sig efter skärmstorleken på den enhet man surfar på. Oavsett om du surfar på en dator, mobil eller surfplatta är sidan anpassad efter dess storlek.

En ny funktion som vi adderade till sidan var en citatsmodul. Mercatus har mer än 43 år i sin bransch och många duktiga medarbetare med hög kompetens. För att få fram alla kunskap som finns i företaget på ett bra sätt används citatmodulen. Där kan Mercatus enkelt skapa upp citat och placera ut på olika sidor på webbplatsen.

På Mercatus hemsida är det produkterna som ligger i fokus. Det ska vara lätt för besökaren att kunna hitta den information om en produkt som söks, därför exponeras nu produkterna på ett betydligt bättre sätt än tidigare på exempelvis startsidan. På produktsidorna har vi dessutom adderat ny funktionalitet i form av autogenererade produktblad och filmvisning.

Besökaren kan hämta hem produktbladet i ett PDF-format, som hämtar all information som har skrivits om produkten i SiteFactory. Att ha autogenererade dokument underlättar mycket för administratören eftersom alla alltid kommer att ta del av samma information då man bara har ett ställe att redigera det i.

Under produkterna har vi också kompletterat med att man kan lägga till en specifik produktfilm till varje produkt. Videon ligger under tillhörande produkt och går att se direkt på den offentliga webbplatsen.

I uppdateringen av hemsidan passade vi även på att uppdatera webbplatsen från version 5 i SiteFactory CMS till den senaste versionen 6.

Permalink | Kommentarer (0)

Ärofylld lansering - ny webbplats till Vimmerby Tidning

Helena Törnkvist 26. april 2016


 

I förra veckan lanserade vi den nya webbplatsen för Vimmerby Tidning. Det är ett omfattande projekt som startade under senare delen av 2015 tillsammans med Swepress Media AB. Målet var att ta fram en ny webbplats med uppdatering i form och funktion med SiteFactory CMS som grund.

- Swepress har ansvarat för innehåll och design medan vi på Mindbite har haft fokus på funktion och de tekniska lösningarna, säger Robin Månsson som varit ansvarig utvecklare på projektet.

En av de stora förbättringarna var att göra sidan responsiv, vilken innebär att storleken automatiskt anpassar sig efter den skärm läsaren har. Detta gör att användarvänligheten ökar betydligt om du surfar från en surfplatta eller mobiltelefon.

Vi har också byggt upp en sökmotor på webbplatsen och importerat gamla artiklar med tillhörande bilder. Cirka 67 000 artiklar importerades och sedan lanseringen har det tillkommit ett par tusen till så när jag skriver den här bloggposten är antalet uppe i 70 197 stycken.

För att göra dessa artiklar hanterbara i SiteFactory CMS strukturerade vi om och importerade dem till det nya systemet. I samband med detta byggde vi även ett program som gjorde det möjligt att hämta hem bilder och eventuella filer från artiklarna. För att få de äldre artiklarnas länkar att fortfarande finnas kvar, bibehåller vi dessa men omdirigerar till en ny adress som gör att de fortfarande är synliga i sökmotorerna. Konsekvensen hade annars blivit 67 000 döda länkar.

Det är viktigt att tekniken tillgodogör behovet både för läsaren men också för att redaktionen ska kunna arbete på bästa, enklaste sätt när det gäller publicering av artiklar. Löpande hämtas nu material upp från det redaktionella systemet och importeras till webbplatsen per automatik.

Vid lanseringen fick sidan ett stort besökstryck och har sedan dess haft en hög besöksfrekvens. Redan under första dagen nådde den nya webbplatsen totalt 15 000 unika besökare. Denna höga besökssiffra ställer stora krav på vårt system SiteFactory CMS och vår optimering av sidan. Vi är stolta över att trots det stora trycket på sidan och det enorma artikelregister som nu finns tillgängligt, klarar vårt system av att leverera det med snabbhet och kvalité.

- Vi är långt ifrån klara, vi kommer att fylla på med mer funktionalitet för att göra besökarens upplevelse av webbplatsen ännu bättre, avslutar Marcus Alsér.

Håll utkik här på bloggen för framtida uppdateringar i projektet!

Kategori: SiteFactory | Lansering

Permalink | Kommentarer (0)