Inflyttarservice – navet i det marknadsföringsarbete Västervik Framåt gör - Inflyttarservice – navet i det marknadsföringsarbete Västervik Framåt gör

Kategorier

Taggar

Inflyttarservice – navet i det marknadsföringsarbete Västervik Framåt gör

Mindbite AB 8. maj 2013

Bland de 7 kommuner i Kalmar län som är anslutna till vår produkt Inflyttarservice jobbar alla på olika sätt och utifrån den egna kommunens förutsättningar. På Västervik Framåt har man lagt i en hög växel under våren och sommaren och man kommer marknadsföra destinationen på nya sätt och genom nya kanaler. Därför gör vi i den här posten ett nedslag hos dom för att se hur de jobbar med marknadsföringen samt administrationen i databasen.

En gång om året anordnar vi en så kallad Inflyttarservice-träff. Träffen är till för de kommuner som är anslutna till vår produkt Inflyttarservice och tanken är att de ansvariga i respektive kommun ska ges möjlighet att bolla tankar och idéer med personer som arbetar med likande frågor i andra delar av länet.

Inflyttarservice

Några av deltagarna på Inflyttarservice-träffen.

På den träff vi anordnade för ett par veckor sedan var Nina Nilsson, marknadskommunikatör på Västervik Framåt, med och berättade om deras arbete.

- Under våren och sommaren kommer vi ta ett nytt grepp kring marknadsföringen med helt nya kanaler, säger Nina.

Tillsammans med två av kommunens boendeanläggningar, det kommunala bostadsbolaget och turistbyrån kommer man nämligen under Pingsthelgen (19 maj) slå upp ett stort tält i Kungsträdgården i Stockholm för att marknadsföra Västervik. Där hoppas man möta både utflyttade Västerviksbor men också potentiella inflyttare.

- Vi vet att många av våra inflyttare kommer från Stockholmsregionen så att vi valde Stockholm är ingen slump, säger Nina.

På plats i Stockholm använder man inflyttardatabasen som nav, det är nämligen via ett formulär kopplat till databasen intressenterna registrerar sig. Efter att en intressent har fyllt i sina uppgifter finns han/hon med i databasen och Nina kan enkelt kommunicera ut information till dem.

- Som administratör av systemet har jag allt samlat på ett och samma ställe och jag slipper sitta i olika system. Jag kommunicerar enkelt ut rätt information till rätt intressent, berättar Nina vidare.

Under sommaren kommer Västervik Framåt dessutom ha två sommarjobbare anställda, vars uppdrag är att marknadsföra Västervik genom att cirkulera på stan och på Lysingsbadets Camping med varsin iPad, med uppmaningen att intressenterna ska fylla i inflyttarformuläret direkt på plats.

- Vi har tidigare haft en liten utställningsyta på Lysingsbadet men i år testar vi nåt nytt och hoppas att det är ett lyckat koncept. Det positiva är att vi direkt får en personlig kontakt med de vi pratar med och vi hoppas att vi på det här sättet ska kunna locka ännu fler till Västervik, avslutar Nina.

Är du intresserad av att läsa mer om Inflyttarservice?
Eller vill du följa Västervik Framåt i deras arbete med Inflyttarservice?

Permalink | Kommentarer (0)